Om te beginnen: zou je jezelf kort willen voorstellen? Waar was je voorheen werkzaam? Op welke afdeling werk je bij zMW en hoe lang werk je nu bij ons?
Mijn naam is Jolanda, ik ben 53 jaar oud en woon in Beuningen. Wij hebben een groot gezin, waarvan er nog een paar thuis wonen. Hiervoor heb ik bij een vleeswarenfabriek gewerkt, ook in Beuningen. Mijn functie werd opgeheven, waardoor ik nu een kans kreeg om iets te gaan doen wat ik leuk vind en vooral waar ik voldoening uit kan halen. Sinds 1 maart 2025 werk ik nu als medewerker wonen op de Morel in de Aldesteeg in Beuningen.
Je hebt hiervoor niet in de zorg gewerkt. Wat heeft je precies doen besluiten om de overstap te maken naar de zorgsector en specifiek de ouderenzorg?
Voordat ik bij de kwaliteitsdienst terecht kwam heb ik een jaar lang schoongemaakt in een verzorgingshuis met ook dementerende bewoners. Dat was erg leuk om te doen, maar vooral ook erg fijn om even een stapje extra te zetten zodat de bewoners een leuke dag hadden. Dit kon bestaan uit een praatje of een kopje koffie - met een koekje natuurlijk – en de voldoening die ik hiervan kreeg was de aanleiding om iets in deze branche te gaan doen. Ik was daar als invalkracht en dit hield helaas op. Destijds was een opleiding volgen voor mij geen optie in verband met de kinderen. Nu was er de mogelijkheid om via zMW zonder diploma in de zorg aan de slag te gaan.
Je werkt nu een paar maanden als medewerker wonen. Kan je kort omschrijven wat jouw werkzaamheden zijn? Wat vind je het leukste aan je werk?
Voordat de dienst begint lees ik eerst hoe het met de bewoners is en wat er nodig is die dag. Denk aan douchen, schone bedden, maar ook of er bewoners onrustig zijn, ziek, of dat ze misschien als eerste eruit moeten omdat ze een dagje weggaan. In de ochtend begin ik met koffie en thee aanzetten, daarna rustig de kamer op, van de meeste weet je hoe laat ze het bed uit willen. De verzorging kan dan beginnen, daarna is er tijd voor een ontbijtje en een praatje. In de middagdienst is het natuurlijk anders, dan begin ik vaak met een kopje koffie of thee, maak even een praatje met de bewoners en ga dan beginnen met de voorbereiding van het avondeten. De avondmaaltijd bestaat uit brood met een extraatje zoals soep, pannenkoeken of een lekker pasteitje met ragout. Natuurlijk ontbreekt het toetje niet! Een paar bewoners willen na het avondeten meteen naar bed, deze help je dan met het klaarmaken voor de nacht. Nog een laatste knuffel en ze gaan meestal lekker slapen. Het leukste aan mijn baan vind ik dat het ik het dagelijks leven van de bewoners makkelijker maak en met een glimlach op hun gezicht aan het genieten zijn. Soms is daar meer voor nodig dan de dagelijkse zorg, maar juist dat luisterend oor. Even extra aandacht besteden is wat ook mijn dag weer goedmaakt.
Wat heb je de afgelopen tijd over jezelf geleerd nu je in de zorg werkt?
Welke vaardigheden of eigenschappen moet je volgens jou hebben om je werk als medewerker wonen goed te kunnen doen?
Dat het niet altijd mogelijk is in verband met tijd of middelen om alles zo te doen dat iedereen tevreden is. Ik merk dat ik dat soms lastig vind, want ik wil iedereen tevreden houden. En vooral kijken naar wat de bewoner nodig heeft, iedere bewoner heeft andere behoeftes. Je moet ook niet in de zorg gaan werken omdat je een baan nodig hebt, je moet wel echt bewust voor deze doelgroep kiezen. Ze vragen om een speciale aanpak en zijn van je afhankelijk. Ik vond het een eer om een bewoner te verzorgen die in de laatste uren van zijn leven was, nog het gevoel geven dat ze zelfs dan nog belangrijk zijn en de aandacht verdienen.
Hoe was de eerste periode hier? Heb je je snel thuis gevoeld? En kreeg je genoeg begeleiding om wegwijs te worden?
De eerste periode was vooral druk, school en werken op 1 dag is best pittig, zeker als naar school gaan al een poos geleden is maar we hadden een hele leuke groep. Op de locatie was het meteen een welkom gevoel. Ik heb een hoop uitleg gekregen en vooral fijn dat iedereen het op zijn eigen manier doet, zodat je verschillende methodes aanleert en zo kunt kijken wat het beste bij je werkt. Sommige vaardigheden leer je het beste in de praktijk, dat vind ik soms nog lastig dat ik nog niet alles zelf kan, maar er is altijd een collega om te vragen die kan helpen.
Wij bieden je direct trainingen aan om je vaardig te maken voor deze functie. Hoe heb je deze trainingen ervaren en wat hoop je de komende tijd nog te leren of te bereiken in je functie?
De trainingen waren erg leuk en leerzaam om te doen, was ook erg verbaasd over alle hulpmiddelen er zijn in de zorg. Ook een hoop lol gehad, omdat we op elkaar hebben geoefend wat natuurlijk soms hilarisch was. In een tillift zitten of bedienen is toch een heel verschil, zelfs als je al jaren in de zorg zit. Ik heb op dit moment nog geen ambities om verder te leren. Eerst wil ik dit onder de knie krijgen en daarna verder kijken wat er allemaal nog kan en mag. Heb al verschillende opties meegekregen en ga hier ook zeker iets mee doen, maar eerst deze functie volledig beheersen en dan kijk ik verder.
Hoe was het eerste contact met onze organisatie?
Nadat ik gesolliciteerd had, werd ik uitgenodigd voor een bijeenkomst in Beneden-Leeuwen. Deze was erg interessant en ik wist van tevoren al - dit wil ik. Ik heb die dag een gesprek gehad met recruitment, een erg positief gesprek, waarbij mijn vragen duidelijk beantwoord werden. Vrij kort daarna een gesprek gehad op locatie. Na 5 minuten was het al duidelijk dat ik dit ging doen, gelukkig van allebei de kanten. Een dagje en een avondje meegedraaid en dit ging allemaal erg soepel.
Wij zijn nog altijd op zoek naar nieuwe collega’s. Waarom zouden ze deze stap moeten zetten? Wat zou je zeggen tegen iemand die twijfelt om de switch te maken naar de zorg?
Ik heb in de tussentijd al een nieuw personeelslid geïntroduceerd, mijn oudste dochter is per 1 juni begonnen in Ewijk. En waarom je deze stap moet zetten? Tja, als je voldoening in je werkt zoekt en het hart op de juiste plaats hebt zitten dan zeker doen! Maar vergis je niet, het zijn soms pittige dagen, maar de glimlach op de gezichten van de bewoners doet wonderen.