"Dit had ik 10 jaar geleden moeten doen": Waarom Michel de switch naar de zorg maakte


Om te beginnen: zou je jezelf kort willen voorstellen? Waar was je voorheen werkzaam? Op welke afdeling werk je bij zMW en hoe lang werk je nu bij ons?

Ik ben Michel de Vaal, 51 jaar oud. Ik ben getrouwd, heb twee kinderen en woon in Boven-Leeuwen. Mijn vorige werkgever was Blokker. Ik was werkzaam in het distributiecentrum van Blokker in Geldermalsen. Mijn functie was Reachtrucker en diverse andere taken in de logistiek. Ik was bijna 30 jaar werkzaam in de logistiek en ben sinds 1 april werkzaam bij zMW. Ik werk hier als medewerker wonen op Elsenburcht in het St. Elisabeth in Beneden-Leeuwen.
 

Je hebt hiervoor niet in de zorg gewerkt. Wat heeft je precies doen besluiten om de overstap te maken naar de zorgsector en specifiek de ouderenzorg? 

Eigenlijk heb ik er al 10 jaar over nagedacht om de stap naar de zorg te maken. Meerdere familieleden werken in de ouderenzorg en ik wilde ook graag zinvol werk doen. De stap leek toen echter te groot. Zonder ervaring en zonder diploma een vaste baan opgeven was toen geen optie. Omdat Blokker failliet ging besloot ik nu dan toch die stap te wagen en daar heb ik geen moment spijt van. 
 

Je werkt nu een paar maanden als medewerker wonen. Kan je kort omschrijven wat jouw werkzaamheden zijn? Wat vind je het leukste aan je werk?  

Soms werk ik in de keuken, maak ik eten klaar, breng ik drinken en doe ik de bestellingen. Maar ik sta natuurlijk ook in de zorg. Dan haal ik de bewoners uit bed, help ik met wassen, aankleden en ondersteun ik bij de toiletgang. Het zijn juist die zorgtaken die ik het leukste vind om te doen. Je kan dan echt wat voor de mensen doen en dat is het meest dankbare van mijn werk. 
 

Wat heb je de afgelopen tijd over jezelf geleerd nu je in de zorg werkt?   
Welke vaardigheden of eigenschappen moet je volgens jou hebben om je werk als medewerker wonen goed te kunnen doen? 

Ik heb vooral geleerd om geduldig te zijn. Tijdens het eerste gesprek met de recruiter zei ik nog dat mijn slechtste eigenschap was dat ik erg ongeduldig kon zijn. Haha, dat is nu wel echt veranderd! Dat is dus wel een belangrijke eigenschap om als medewerker wonen te kunnen werken. Verder is empathisch vermogen, het omgaan met mensen erg belangrijk. Soms worden de bewoners wakker met een negatief gevoel. Het is ook niet makkelijk voor ze en ik wil er dan echt voor ze zijn. Dat kan soms met kleine gebaren, een hand op de schouder of even een glaasje water pakken als ze het moeilijk hebben. Het is fijn als je een beetje inzicht hebt om te kunnen zien of mensen hulp nodig hebben, zonder dat ze erom vragen. 
 

Hoe was de eerste periode hier? Heb je je snel thuis gevoeld? En kreeg je genoeg begeleiding om wegwijs te worden?

Op de afdeling ben ik goed ontvangen. Ik merk dat sommige collega’s niet altijd tijd hebben om iemand in te werken op het moment dat er collega’s plotseling uitvallen. Dat is logisch en ik heb er geen last van gehad gelukkig. Ik pikte de taken ook wel snel op. Belangrijk is dat je er wel echt voor openstaat en initiatief toont, dan leer je een stuk sneller. Nu doe ik alles zelfstandig sinds kort en dat bevalt heel goed. Ik voel mij helemaal thuis hier. Ik heb heel leuke collega’s en inmiddels herkennen veel bewoners mij ook. Ik zie ze soms al helemaal opfleuren wanneer ik mijn hoofd om de hoek steek, heel leuk om te zien!
 

Wij bieden je direct trainingen aan om je vaardig te maken voor deze functie. Hoe heb je deze trainingen ervaren en wat hoop je de komende tijd nog te leren of te bereiken in je functie? 

Heel positief, heb er echt veel van opgestoken. Het waren soms wel lange dagen, maar ik vond het prima te doen. Een leuke mix ook van praktijk en theorie. Ik mag nu nog niet alles, maar dat komt wel wanneer ik in september aan de opleiding ga beginnen. Ik wilde de Helpende opleiding doen, maar omdat ik mijn capaciteitentest goed gemaakt had, heb ik in overleg met team Opleidingen besloten te gaan voor de opleiding tot Verzorgende IG. Die opleiding duurt wel langer, maar dan kan ik ook meer betekenen voor de bewoners. Daarna is het voor mij denk ik wel genoeg geweest met leren.
 

Hoe was het eerste contact met onze organisatie? 

Ik zag jullie filmpjes op facebook en heb toen een sollicitatie verstuurd. Hier werd al heel snel op gereageerd en het hele proces verliep soepel. Er was snel contact, ik werd warm ontvangen en het was fijn dat ik een dag kon meelopen. Ik had veel vragen en die werden allemaal keurig bij het meelopen beantwoord. Er werd ook meegedacht, want ik wilde eerst alleen de opleiding doen maar toen hebben we samen besloten dat ik alvast kon starten als medewerker wonen. Dat is een heel goede beslissing geweest en merk dat ik nu ook steviger in mijn schoenen sta om straks aan de opleiding te beginnen. 
 

Wij zijn nog altijd op zoek naar nieuwe collega’s. Waarom zouden ze deze stap moeten zetten? Wat zou je zeggen tegen iemand die twijfelt om de switch te maken naar de zorg?

Als je op zoek bent naar werkplezier, dan zou ik je deze baan zeker aanbevelen. Het is heel dankbaar werk waar je waarde kan toevoegen en echt iets kan betekenen voor de bewoners. Deze stap had ik 10 jaar geleden moeten maken, dus ik zou zeggen: als het je leuk lijkt, wacht dan vooral niet te lang!